maanantai 27. tammikuuta 2014

Ravintoterapeutin tapaaminen 7 (part 1)

Tällä kerralla olikin paljon asiaa. Ei tästä projektista. Lähinnä aikamme käytimme keliakian käsittelyyn ja miten sen kanssa pystyy elämään. Ja nykyisinhän pystyy jo aivan hyvin elämään tämän kanssa. Valmistuotteitakin on paljonkin markkinoilla. Kaikkea ei tarvitse itse tehdä.

Minä en koe tätä keliakiaa nyt millään tavalla elämääni suuremmin mullistavalta, koska olen koko ikäni joutunut pelaamaan ruokarajoitusten kanssa. Tosin tässä on vähän opiskeltavaa ja joutuu jälleen lukemaan tarkkaan tuoteselosteita. Mutta hyvin paljon on entuudestaan tuttua asiaa.

Eniten tämä vaikuttaa nyt varmasti kuitujen saantiin. Ja joudun kompensoimaan viljasta saatavan kuidun vähentymisen kasviksilla ja hedelmillä/marjoilla. Onneksi tämä minun säännöllisen ateriarytminprojekti on jo saanut tuon osan ravinnonsaannistani kohdalleen ja kasviksia + heldelmiä ja marjoja menee paljon.

Tämä suoliston toipuminenhan tulee viemään useita kuukausia ja sekin vain jos noudatan gluteenitonta tunnollisesti. Nyt jonkin aikaa gluteenitonta noudatettuani tunnen kyllä olossani muutosta. Suurin muutos tuntuu ihossa. Vaikka vielä ei varmaksi tiedetä onko tämä ihokeliakiaa.

viime viikolla ihotautilääkärillä käydessäni ihostani otettiin biopsia, josta nyt sitten tarkemmin tutkitaan ihokeliakian osuus. Näitä tuloksia saan odottaa pari viikkoa. Aloitimme kuitenkin tablettilääkityksen, joka on tuonut apua ihokeliaakikoille.

Muutoin nuo keliakiaverikoetulokset ovat vähän hassut. Tsekkasimme niitä RT:n kanssa ja verikokeet löytyivät viime kesäkuussa otettuna. Vasta-aineet olivat normaalit, mutta arvo, mikä kertoo perinnöllisyyden mahdollisuuden oli selvästi koholla. RT ihmetteli miksi vasta-aineet eivät olleet koholla. Syy voi olla siinä, että silloin söin siklosporiinia (immunologiaan vaikuttava), joka on voinut vaikuttaa. Mutta vähän ihmeteltiin sitä, että kukaan ei kuitenkaan kiinnittänyt huomiota tähän perinnöllisyysarvoon.

Mutta siellä gastroskopiassa on kuitenkin löytynyt selvä tulos.

Varmasti minä olen vähän hankala tapaus lääkäreillekin. Enhän minä oikein itsekään ole osannut ajatella, että tässä voisi olla jotakin muutakin kuin allergiani. Ja kun nämä allergianikin oireilevat iholla ja suolistossa niin olen aina ajatellut kaikki oireet sen piikkiin. Vaikkakin tuon ihon kanssa olen nyt viimeiset vuodet sanonut, että "tämä ei ole minun normaalia atooppista". Päällekkäisyydet aiheuttavat selkeästikin päänvaivaa. Olisi niin paljon helpompaa, että olisi vain yksi selkeä oire ja siihen diagnoosi.

Mutta hyvä jos tässä nyt enemmän selviää näitä asioita niin tunnistan itsekin paremmin oireitani.

Minun oli pakko kysyä RT:ltäni, että onko tämä minun painonpudotukseni nyt keliakiasta johtuvaa, eikö oma tekemiseni olekaan ollut "näin tehokasta". Lohduttavaa, niin lohduttavaa oli kuulla, että hänen kokemuksensa mukaan tällä ei ole painonpudotukseen kuin ehkä n. parin kilon vaikutus. Eli kyllä minä aivan itse olen tehnyt tämän työn.

5 kommenttia:

  1. Hyvä, että sait lisätietoa.

    Mulla epäiltiin kelakiaa ja oireet oli melko selvät. Ei vaan verikokeessa näkynyt. Nyt sitten ei muuta kuin oireiden mukainen hoito eli viljojen välttely. Itsestä jotenkin omituista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tieto lisää ymmärrystä ;).

      Nyt viljattomalla ollessani olen alkanut ymmärtämään ja erottelemaan viimeisimpien vuosien oireita. Jotka siis tähän asti menneet automaattisesti allergioiden piikkiin.

      Minä tavallaan ymmärrän nuo minun oudot verikoetuloksetkin. Lääkitykseni varmastikin sekoittavat niitä välillä.

      Poista
  2. Tervetuloa tosiaan keliakiakerhoon! Hyvin kaikki menee. Ite pyrin kanssa päivittäin saamaan kuituja marjoista ja kasviksista, mutta aamupalan yhteydessä käytän aina sokerijuurikashiutaleita (fibrex). Ovat tosi hyvä kuidun lähde ja sopii mainiosti myös painonhallintaan. :) Kannattaa tutustua myös tattariin.

    VastaaPoista
  3. Tämä kerho minulta olisi kyllä voinut jäädä väliin ;). Mutta ei ole mikään "romahdus". Siinäpä tuo menee tämäkin diagnoosi niiden kaikkien jatkoksi!

    Enkä tunne kuitenkaan suurta muutosta elämääni aiheutuvan. On varmasti asioita, mitä pitää ajatella huolella ja uusiin tuttavuuksiin joutuu paneutumaan. Tuo sokerijuurikashiutale kuulostaa näppärältä. Täytyypä etsiä käsiinsä ja kokeilla ;)

    VastaaPoista
  4. Karppaajana käytän kuidun lähteenä psylliumia ja pofiberia. Perunakuitua laitan leivonnaisiin ja psylliumia pieniä määriä ihan mihin vaan ruokaan. Molempia saa joko gluteenittomien hyllystä tai leivontaosastolta. Myös fiberhusk on kuitutuote. Ei niissä ainakaan viljoja ole, kun sopivat hiilihydraatteja välttelevillekkin.

    VastaaPoista