keskiviikko 28. elokuuta 2013

Syömisistäni

Miten minä nyt sitten siis syön?

Ruokailuni on aina asettanut minulle haasteita allergioideni takia. Ruokavaliostani ovat  kokonaan pois kala ja kaikki merenelävät, sianliha, broileri, pähkinät, kiiwi. Ja tuon sianlihan mukanahan ovat pois kaikki makkarat, valmisruoat lähes kokonaan ja se myös rajoittaa kodin ulkopuolella ruokailua. Välttelen hyvin pitkälle maitoa "raakana", tomaattia, mansikoita, kanamunaa, vehnää, riisiä, palkokasveja, sitrushedelmiä. Nämä ovat sellaisia, että pieniä määriä kestän, mutta joudun myös miettimään olenko edellisenä päivänä syönyt jotain tuolta listalta. Reagoin ruoka-aineisiin eri tavoin. Kala aiheuttaa anafylaktisen shokin ja muut sitten vähän lievempiä reaktioita; pahoinvointia tai iho-oireita. Myös nykyinen marevan-lääkitykseni vaikuttaa ruokailuuni, mutta siltä listalta nyt ei ole tullut uusia täysin vältettäviä kuin ehkä greippi, jota siis ennen olen pieniä määriä voinut syödä.

Eli  aina olen joutunut miettimään ruokaani ja joutunut rajoittamaan sitä. Tätä listaa katsellessa ei voi kuin ihmetellä, että miten minä olen koko ikäni ollut myös ylipainoinen! Moni ihmettelee, että mitä minä sitten oikein syön. Minulle käy naudanliha, riista, poro, hapanmaitotuotteet, ruis, kaura, tattari, suurin osa marjoista ja hedelmistä, suuri osa kasviksista, sienet. Että kyllä siellä sitten vaan kuitenkin löytyy paljon, paljon tuotteita, millä olen saanut itseni tähän kuntoon. Tällä hetkellä minun kotiruokailuni koostuu pitkälti raejuustosta, rahkasta, naudanlihasta, hedelmistä ja kasviksisista.

Nyt uuden ruokarytmin opettelun myötä aloitan ateriani tekemisen kasviksien kasaamisesta lautaselle ja niitä on vähintään 200g ruokailua kohti. Jos minulla on mieletön nälkä, niin sitten niiden määrää lisätään! Kasvikset maustan hyvin ja toisinaan ripottelen päälle juustoa. Tämän lisäksi laitan lautaselle esim. 1prk raejuustoa tai  naudanlihaa 100-150g. Raejuuston maun muunteluun voin välillä laittaa esim. tomaatti pyréttä tai tomaattipohjaista valmispasta- /tacokastiketta tai pelkästään maustetta. Aamupala muodostuu yleensä (nälän voimakkuudesta riippuen) viilistä, hedelmästä, leivästä ja vihanneksista. Välipalat ja iltapala vähän samansuuntaisia. Välillä riittää pelkkä hedelmä. Jos illalla tuntuu, että on kovin nälkäisen oloinen, niin teen yleensä hedelmä- tai marjarahkan.

Viljatuotteita minä pyrin välttämään, vaikka en varsinaisesti karppaakkaan. Muistini mukaan painonvartijoissa sai syödä leipä/peruna 90g vrk:ssa ja tässä pyrin pysymään. Leipä on minun kompastuskiveni ja nyt olen pyrkinyt hoitamaan tämän heikkouteni siten, että en osta kotiin leipää ollenkaan. Kun leivän himo iskee, niin menen joko ostamaan kaupasta yhden sämpylän tms. irtomyynnistä tai sitten menen kahvilaan iltapäiväkahville ja valitsen herkullisen juustosämpylän. Vuorokauden aikana pyrin nauttimaan nesteitä yhteensä 2l vetenä, kivennäisvetenä, maxina ja kahvina.

Käyn myös ulkona syömässä silloin kun mieleni tekee. Allergiani tosin rajoittavat melko paljon ja omalla kylällä on vain kolme paikkaa, missä on sellainen annos, jonka minulle käy. Myös tämä lihavuuteni rajoitaa; eli en halua mennä tutustumaan uusiin ruokaravintoloihin, koska silloin joudun vielä tarkkaan kyselemään mitä mikäkin annos sisältää ja en vain kestä niitä tarjoilijoiden katseita, mitä saan osakseni.. Eli tämä ulkoruokintakaan ei ole koskaan elämässäni näytellyt kuitenkaan kovin suurta osaa. En viitsi joka päivä mennä niitä samoja annoksia syömään. Usein valintani on kasvisruoka.

Mutta vaikka tästä voi huomata, että kyllä minä mietin tarkkaankin mitä lautaselleni laitan, niin silti minun tärkein tehtävä on tällä hetkellä huolehtia ateriarytmistäni! Ruokailuajat ovat se pääpointti, ei se, mitä sillä kertaa syön. Ja tämä on toiminut nyt mainiosti kohta 3kk ja katsotaan miten pitkälle se piisaa. Tarvittaessa meillä on ravintoterapeuttini kanssa "varasuunnitelmia" sitten, jos tämä ei enää riitä.

5 kommenttia:

  1. Tiedän tuon tunteen kun miettii mitä voisi tänään syödä ettei tule joka päivä tehtyä kovin samantapaisia ruokia. Olen itse kokkina suurtalouspuolella ja valmistamme kouluikäisille dieettiannoksiakin, varsinkin vaikeimmat allergiat tuottavat päänvaivaa kun sitä haluaisi joka päivä tarjota vähän jotain erilaista lapsille, mutta välttämättä ne raaka-aineet ja oma mielikuvitus eivät ihan riitä visioimaan uusia ruokailuelämyksiä.
    Onneksi pystyt itse syömään kuitenkin sellaisia raaka-aineita joista pystyy koostamaan terveellisenkin aterian joka päivälle :)

    VastaaPoista
  2. Oi, tuommoinen ateriarytmitaulukko ei olis varmaan pahitteeksi mullekaan! Näyttääpä näppärältä. :) Ateriarytmi on mulle tosi vaikea juttu, syön yleensä arkisin vaan pari kertaa päivässä. Mun aineenvaihdunta on muutenkin ongelmallinen, niin epäsäännöllinen syöminen ei sitä ainakaan auta.. :S

    VastaaPoista
  3. Minulle tämä ateriataulukko on ollut aivan ehdoton! Loistava idea ravintoterapeutiltani. Koska suurin ongelmani on tuo säännöllinen syöminen. Ja toisaalta kun otimme tällaisen "pehmeän laskun" elämäntapamuutokseeni, niin minä en heti uuvu sen taakan alle; että olen laihiksella, että lasken kaloreita, että... että...

    Henkisesti tämä systeemi on ollut minulle uraauurtava. Minä en sorru koskaan! Keskityn vain siihen, että olenko syönyt vaiko enkö ;).

    Fätti: halutessasi moisen nerokkaan päiväkirjapohjan, laita postia e-mailiini, niin skannaan sinulle oman!

    VastaaPoista
  4. Hieno systeemi, tuotapa täytyy minunkin kokeilla! :) Tsemppiä laihdutukseen!

    VastaaPoista
  5. Ihana tuo sun ruokapäiväkirja :) tulis varmaan itelläki syötyä enemmän välipaloja jos sais aina merkata hymiön ruutuun sen jälkeen :)

    PiiSami

    VastaaPoista